Aambeien afbinden

Als aambeien erg gezwollen zijn, kunnen ze naar buiten puilen. Ze veroorzaken een pijnlijk gevoel, bloeden tijdens de stoelgang of raken ontstoken. Aambeien afbinden (rubberbandligatie) is een van de behandelingen van Braam Kliniek om snel van de klachten af te komen.

Het afbinden van aambeien (rubberbandligatie)

Met rubberbandligatie wordt overtollig slijmvlies met rubberbandjes afgebonden. De arts pakt de aambei een zuigtang vast, waarna hij één of meerdere elastieken plaatst om de bloedtoevoer te stoppen. Na 2 tot 10 dagen sterft het overtollige slijmvlies af en verlaat deze (vaak onopgemerkt via de ontlasting) het lichaam. Op de plek van het overtollige slijmvlies ontstaat een klein, stervormig litteken.

Rubberbandligatie wordt toegepast bij graad 2 en 3 , duurt gemiddeld 10 – 15 minuten en wordt poliklinisch uitgevoerd. Hoeveel behandelingen er nodig zijn, hangt af van het aantal aambeien en/of de grootte(s) ervan.

Vrijblijvend intakegesprek aanvragen

Tot enkele dagen na de behandeling kunt u de volgende klachten ervaren:

• Licht bloedverlies
  • Pijn (tijdens de stoelgang)
  • Loze aandrang

Zelden tot nooit komen de volgende complicaties voor:

• Bloedingen
  • Niet kunnen plassen
  • Koorts

Verliest u na de behandeling plotseling veel bloed? Neem dan zo snel mogelijk contact op met Braam Kliniek.

Pijn na het afbinden

Ervaart u pijn na het afbinden van de aambeien? Neem dan een paracetamol, ibuprofel of diclofenac in ter verlichting van de pijn.
Bij gevoel van stuwing raden wij aan om niet te persen. Neem in plaats daarvan in een lauwwarm bad om te ontspannen.

Vrijblijvend intakegesprek aanvragen

Andere behandelmethoden