De symptomen en klachten van aambeien

Aambeien veroorzaken jeuk, pijn, irritatie of een branderig gevoel rondom de anus. Ook kan uw ontlasting gepaard gaan met helderrood bloed.

Het herkennen van aambeien

Aambeien worden als volgt ingedeeld:

• Graad 1: aambeien komen tijdens het persen niet naar buiten en zijn enkel zichtbaar bij een proctoscopie.
  • Graad 2: aambeien komen tijdens het persen naar buiten en trekken zich vervolgens terug.
  • Graad 3: aambeien komen tijdens het persen naar buiten, trekken zich niet terug en dient u zelf terug te duwen.
  • Graad 4: aambeien hangen buiten de anus en kunt u niet zelf terugduwen.

Inwendige aambeien

Bij inwendige aambeien zwellen de zwellichamen enkel op in het onderste deel van de endeldarm, boven de sluitspier. Daardoor zijn ze niet zichtbaar.
Inwendige aambeien zijn veelal pijnloos omdat ze zich op een plek bevinden waar zenuwen geen pijn waarnemen. Wel kunnen ze met de ontlasting mee naar buiten zakken.

Uitwendige aambeien

Een uitwendige aambei is door de hoge druk naar buiten geduwd. U voelt een zacht en pijnlijk bultje aan de buitenkant van de anus.
Uitwendige aambeien gaan gepaard met diverse klachten. U ervaart bijvoorbeeld een drukkend, pijnlijk of jeukend gevoel bij de anus.

De klachten van aambeien

Alle mogelijke klachten van aambeien staan hieronder opgesomd:

Zichtbaar bloedverlies op ontlasting of papier

De sluitspier van de anus knelt de basis van de aambei af waardoor deze gestuwd raakt. Door de druk van het persen of door harde ontlasting kunnen bloedvaatjes springen waardoor er bloedverlies via de anus optreedt.

Pijn tijdens de stoelgang

Door stuwing, als gevolg van het aanspannen van de kringspier rond de aambei, is het mogelijk dat bloed in de afgeknelde aders stolt. Dit noemt men een getromboseerde aambei.
Het stolsel zet uit in het bloedvat en er ontstaat druk op de aderwand. De zenuwen in de aderwand nemen vervolgens pijn waar.

Jeuk, branderig of ongemakkelijk gevoel

Bij veel druk op de zwelkussentjes worden de ophangbandjes opgerekt en/of kapot getrokken. Hierdoor zakken de aders in de zwellichamen naar beneden en komen ze via de anus naar buiten.
Dit heeft een ongemakkelijk, jeukend, branderig en pijnlijk gevoel tot gevolg. De jeuk en het branderig gevoel ontstaan veelal door irritatie rondom de anus.

Belangrijk om te weten

Deze klachten kunnen ook door andere ziekten van de darm of de huid van de anus veroorzaakt worden. Het is daarom van belang dat er bij klachten altijd in het laatste deel van de darm gekeken wordt. Het uitwendig onderzoek alleen is niet afdoende.

Ervaart u (een van) bovenstaande klachten? Blijf er dan niet mee rondlopen