De symptomen en klachten van aambeien

Aambeien veroorzaken symptomen en klachten zoals; jeuk, pijn, irritatie of een branderig gevoel rondom de anus. Ook kan uw ontlasting gepaard gaan met helderrood bloed. Aan uw specifieke symptomen kunt u herkennen welke graad aambei bij u voorkomt.

Hoe je aambeien herkent aan symptomen

Aambeien kunnen inwendig en uitwendig voorkomen. De symptomen van welke aambei u heeft, wordt onderverdeeld in verschillende graden.

De symptomen van aambeien worden als volgt ingedeeld:

• Graad 1: aambeien komen tijdens het persen niet naar buiten en zijn enkel zichtbaar bij een proctoscopie.
  • Graad 2: aambeien komen tijdens het persen naar buiten en trekken zich vervolgens terug.
  • Graad 3: aambeien komen tijdens het persen naar buiten, trekken zich niet terug en dient u zelf terug te duwen.
  • Graad 4: aambeien hangen buiten de anus en kunt u niet zelf terugduwen.

Symptomen aambeien - aambeien herkennen klachten

De symptomen van inwendige aambeien

Bij inwendige aambeien zwellen de zwellichamen enkel op in het onderste deel van de endeldarm, boven de sluitspier. Daardoor zijn ze niet zichtbaar. Inwendige aambeien zijn veelal pijnloos omdat ze zich op een plek bevinden waar zenuwen geen pijn waarnemen. Wel kunnen ze met de ontlasting mee naar buiten zakken.

De symptomen van uitwendige aambeien

Een uitwendige aambei is door de hoge druk naar buiten geduwd. U voelt een zacht en pijnlijk bultje aan de buitenkant van de anus. Uitwendige aambeien gaan gepaard met diverse klachten. U ervaart bijvoorbeeld een drukkend, pijnlijk of jeukend gevoel bij de anus. Aambeien zijn niet besmettelijk. Een aambei ontstaat vaak doordat u (te hard) perst tijdens de stoelgang. U kunt uw stoelgang verbeteren door voldoende water te drinken, veel vezels te eten en op tijd naar het toilet te gaan. Lees hier meer over hoe aambeien ontstaan.

Hoe kan ik aambeien terugduwen?

Heeft u niet-getromboseerde aambeien? Dan is het verstandig om deze terug naar binnen te duwen. Let er op dat u dit enkel doet wanneer u ligt. Het terugduwen van aambeien verkleint de kans op trombosering. Lukt het niet om de aambeien terug te duwen? Dan moet u dit niet forceren. We adviseren in dat geval de uitwendige aambeien te laten zitten en contact op te nemen met een arts.

Herkent u symptomen van aambeien bij uzelf?

Heeft u symptomen van aambeien bij uzelf herkent en wilt u ze graag behandelen? Vraag dan een eerste consult aan. Afhankelijk van de bevindingen uit de intake kiest de arts – in overleg met u – een passende behandeling.

Veel voorkomende klachten van aambeien

Pijnlijke aambeien

In de meeste gevallen zijn aambeien niet pijnlijk. Enkel getromboseerde aambeien kunnen pijnklachten geven. Heeft u last van inwendige of uitwendige aambeien? Dan kunt u bijvoorbeeld wel klachten als jeuk en irritatie ervaren. Alle mogelijke klachten van aambeien staan hieronder opgesomd:

Zichtbaar bloedverlies op ontlasting of papier

De sluitspier van de anus knelt de basis van de aambei af waardoor deze gestuwd raakt. Door de druk van het persen of door harde ontlasting kunnen bloedvaatjes springen waardoor er bloedverlies via de anus optreedt.

Pijn tijdens de stoelgang

Door stuwing, als gevolg van het aanspannen van de kringspier rond de aambei, is het mogelijk dat bloed in de afgeknelde aders stolt. Dit noemt men een getromboseerde aambei. Bij een getromboseerde aambei is het bloed in de aambei komen te stollen. Het stolsel zet uit in het bloedvat en er ontstaat druk op de aderwand. De zenuwen in de aderwand nemen vervolgens pijn waar. Deze pijn duurt vaak enkele dagen en zwakt vervolgens af. Een getromboseerde aambei is ongevaarlijk. Wanneer de pijn heftig is, kan deze worden bestreden met pijnstillers.

Jeuk, branderig of ongemakkelijk gevoel

Bij veel druk op de zwelkussentjes worden de ophangbandjes opgerekt en/of kapot getrokken. Hierdoor zakken de aders in de zwellichamen naar beneden en komen ze via de anus naar buiten. Dit heeft een ongemakkelijk, jeukend, branderig en pijnlijk gevoel tot gevolg. De jeuk en het branderig gevoel ontstaan veelal door irritatie rondom de anus.

Belangrijk om te weten

Deze aambei klachten kunnen ook door andere ziekten van de darm of de huid van de anus veroorzaakt worden. Het is daarom van belang dat er bij klachten altijd in het laatste deel van de darm gekeken wordt. Het uitwendig onderzoek alleen is niet afdoende. Ervaart u (een van) bovenstaande klachten? Blijf er dan niet mee rondlopen.

Laatst gecontroleerd: 15/03/2024