Müller techniek

Grote spataderen die veelal zichtbaar zijn, worden eenvoudig verwijderd met de Müller techniek. Deze snelle ingreep laat weinig tot geen littekens achter.

Müller techniek

De Müller techniek is geschikt voor het verwijderen van grote spataderen. Nadat de te behandelen ader is afgetekend, maakt de arts onder lokale verdoving kleine sneetjes van 2 tot 3 millimeter – net naast de spatader. Vervolgens verwijdert hij de spatader via de sneetjes met een kleine haaknaald. De injecties worden soms als branderig of pijnlijk ervaren, maar de behandeling zelf niet. De ingreep duurt twintig tot veertig minuten. De sneetjes worden niet gehecht.

Na de behandeling krijgt u een kous aangemeten met daaromheen een zwachtel voor 24 uur als nazorg. Eventuele restanten van de spatader ruimt uw lichaam zelf op. Om nabloedingen te voorkomen verzoeken we u na de Müller techniek de eerste 24 uur uw been hoog te houden en zo min mogelijk te staan en lopen. Op de dag na de ingreep mag u uw dagelijkse activiteiten hervatten. Indien het been nog pijnlijk aanvoelt, is paracetamol meestal afdoende.

Pijn en herstel na de Müller techniek

Herstellen na de Müller techniek ingreep gaat relatief snel. Na de eerste 24 uur kunt u al gauw weer uw dagelijkse activiteiten hervatten. Toch kunnen complicaties bij elke operatie optreden. Voorbeelden van complicaties die kunnen optreden zijn nabloedingen, (tijdelijke) gevoelloosheid en allergische reacties.

Laatst gecontroleerd: 24/11/2021