Ingreep sterilisatie man

Sterilisatie bij mannen is een kleine, poliklinische ingreep. Deze ingreep gebeurt onder plaatselijke verdoving en zal ongeveer 30 tot 40 minuten duren. Voor sterilisatie heeft u een verwijsbrief van uw huisarts nodig.

Voor de sterilisatie ingreep

Voordat de ingreep plaats zal vinden, dient u enkele voorbereidingen te treffen:

• Om een infectie te voorkomen dient de ingreep onder steriele omstandigheden plaats te vinden. Daarom is het van belang dat u uw balzak 4 dagen voor de ingreep helemaal scheert;
  • Tijdens de ingreep hoeft u niet nuchter te zijn. U kunt dus gewoon eten en drinken;
  • Graag een handdoek en een strakke onderbroek of zwembroek meenemen voor de behandeling.
  • Gebruikt u bloed verdunnende middelen? Deze medicatie dient, in overleg met uw behandelend arts, enkele dagen voor de ingreep gestaakt te worden;
  • We raden u af om na de sterilisatie ingreep auto te rijden.

Hoe gaat de sterilisatie van de man?

Een sterilisatie wordt altijd op dezelfde manier uitgevoerd. Tijdens deze sterilisatiemethode worden de beide zaadleiders doorgesneden, ingekort én afgebonden.
Hierdoor is het voor de zaadcellen niet langer mogelijk om naar buiten te komen. Toch kan het na de operatie nog ongeveer twee tot drie maanden duren tot alle zaadcellen uit het prostaatvocht zijn verdwenen.

Een sterilisatie gebeurt onder plaatselijke verdoving. Na het desinfecteren van de balzak, krijgt u een verdovende injectie in de huid van de balzak.

Vervolgens worden, via een klein sneetje links en rechts, de zaadleiders vrijgemaakt. Van beide zaadleiders wordt een stukje verwijderd en binden we de uiteinden af. De wondjes sluiten we met oplosbare hechtingen.

Sterilisatie man pijn tijdens de ingreep

De sterilisatie van de man vindt plaats onder plaatselijke verdoving. Toch kan het gebeuren dat u een trekkend, pijnlijk gevoel in uw onderbuik of lies ervaart tijdens het losmaken van de zaadleiders. Dit komt doordat er aan de zaadleider wordt getrokken.

Zodra de verdoving is uitgewerkt, kan het gebied rondom de liezen en balzak pijnlijk zijn. Dit kan zelfs tot enkele dagen na de ingreep duren. Het is mogelijk om hier een pijnstiller voor in te nemen.

• Naam
  • E-mailadres
  • Telefoon

bel: 0592 - 315255