De symptomen en klachten van spataderen

Spataderen geven niet altijd klachten, maar worden vaak als lelijk of storend ervaren. Ook komt het omgekeerde voor: dan zijn er wel klachten, maar zijn de spataderen (nog) niet zichtbaar. Wij leggen je uit welke klachten en symptomen gepaard gaan bij spataderen en lichten toe hoe spataderen ontstaan.

Spataderen: Klachten en Symptomen

Spataderen doen over het algemeen geen pijn. Wel kunt u (een van) de volgende klachten of symptomen ervaren in uw benen:

• een moe en zwaar gevoel (vaak bij beginnende spataderen)
  • jeuk
  • een branderig gevoel
  • nachtelijke krampen (in de kuiten)
  • rusteloosheid (restless legs)
  • het gevoel dat er iets over uw benen loopt
  • opgezette onderbenen of enkels (vochtophoping)

Nog geen last van spatader klachten? Lees hier hoe spataderen voorkomen kunnen worden.

Mogelijke complicaties

Nemen de symptomen in de loop der tijd (geleidelijk) toe? Dan kunnen de volgende complicaties optreden:

• Aderontsteking (flebitis) Een spatader kan ontsteken. De huid rondom de spatader wordt rood, hard en pijnlijk.
  • Huidafwijking(en) Als uw benen langere tijd vocht vasthouden, kunnen er huidafwijkingen optreden. Denk bijvoorbeeld aan pigmentvlekken (huidverkleuringen), eczeem (rood/schilferachtige huid) of een open wond (ulcus).
  • Open been

Blijft u met de spatader klachten rondlopen? Dat vergroot de kans op een wond die moeizaam geneest. Ervaart u (een van) bovenstaande symptomen door spataderen? Blijf er dan niet mee rondlopen.

Hoe ontstaan spataderen?

Spataderen ontstaan doordat de kleppen in de aderen slecht functioneren. Dit wordt veroorzaakt door diverse factoren.

Oorzaak spataderen

• Door erfelijkheid waarbij iemand een aangeboren zwakte heeft in het steunweefsel van de aderen. Spataderen komen vaker voor bij vrouwen dan bij mannen (4:1).
    • Personen met een staand of zittend beroep hebben een vergrote kans op spataderen. De spieren in de onderbenen krijgen onvoldoende beweging waardoor ze niet de kracht hebben om het bloed terug te pompen.
    • Een zwangerschap vergroot de kans op spataderen door zowel de veranderde hormonale invloeden als druk van de groeiende baarmoeder op de bekkenvaten. De terugstroom van het bloed naar het hart wordt daardoor bemoeilijkt.
    • Bij een trombosebeen zijn een of meerdere aderen dieper in het been (in het zogenaamde ‘diepe systeem’) beschadigd, waardoor de oppervlakkige aderen overbelast raken – met spataderen tot gevolg.
  •
    • Er zijn ook andere oorzaken, zoals de gevolgen van een ongeval (botbreuken), operaties of overgewicht.

Wilt u weten wat u kunt doen bij beginnende spataderen of ervaart u spatader klachten? Blijf er dan niet mee rondlopen.

Meer informatie over (beginnende) spataderen en de behandeling? Bel: 0592 – 315255

Laatst gecontroleerd: 07/04/2022