Veelgestelde vragen

• Wanneer weer sporten na een aambeien behandeling?

De gemiddelde herstelperiode na een aambeien behandeling duurt twee weken. Na de behandeling mag u de eerste week geen zware dingen tillen of sporten. Sporten mag op geleide van uw klachten weer na één week. Afhankelijk van uw herstel raden wij aan te beginnen met wandelen.

• Kan de operatie doorgaan als ik menstrueer?

Ja, menstruatie staat de operatie niet in de weg.

• Moet ik nuchter komen?

Nee, omdat we alleen plaatselijke verdoving gebruiken kunt u normaal eten en drinken voorafgaande aan de operatie.

• Wat zijn de mogelijke complicaties na een behandeling? | Aambeien

Iedere operatie biedt natuurlijk kans op complicaties. De mogelijke  complicaties van een aambei behandeling (Barron-ligatie) zijn:

• Pijn
    • Nabloeding
    • Infectie
    • Littekenvorming

Ook kunt u na een Barron-ligatie of operatie tijdelijk een drukkend gevoel in de onderbuik krijgen met aandrang voor ontlasting en urine. Dit is echter volkomen normaal. Het idee van complicaties kunnen vaak beangstigend zijn, maar de Barron-ligatie kent een hoog succespercentage.

• Ik heb de hele tijd aandrang voor ontlasting, is dit normaal?

De eerste paar weken na de behandeling kunt u last hebben van loze aandrang: u heeft het gevoel dat u naar het toilet moet, maar er komt geen ontlasting. Ga niet persen, want dat is slecht voor de genezing. U kunt het beste pas naar het toilet gaan als u echt aandrang heeft. Zorg dat de ontlasting zacht is, zodat u niet hoeft te persen. Dit kunt u doen door:

• Per dag ruim twee liter water te drinken.
    • Tweemaal daags een lepel gebroken of gemalen lijnzaad te gebruiken, bijvoorbeeld door de yoghurt.
    • Vezelrijke producten te eten, zoals bruin of volkoren brood, groente, fruit en peulvruchten.
    • Genoeg te bewegen.